Հետպատերազմական շրջանում անձի արժեհամակարգի ճգնաժամի և անոմիայի հիմնախնդիրը և հաղթահարման մեթոդաբանությունը
Ծրագրի իրականացման նպատակն է 2020 թ. Արցախյան հակամարտության հետպատերազմական շրջանում անձի և սոցիալական խմբերի վարքային անոմիկ դրսևորումների, անձի արժեհամակարգի ճգնաժամի սոցիալ-հոգեբանական հետազոտության կազմակերպումը, որի շնորհիվ հնարավոր կլինի սահմանելու արժեհամակարգի ճգնաժամի ժամանակակից հասկացութային շրջանակը և մշակելու հաղթահարման մեթոդաբանությունը: Ծրագրի տևողությունը երեք տարի է, որի ընթացքում նախատեսվում է իրականացնել հետազոտություն՝ ուղղված հիմնախնդրի տեսա-մեթոդաբանական հիմքերի բացահայտմանն ու փորձարարական հետազոտության արդյունքների վերլուծությանը:
Հասարակական հնչեղություն ունեցող խոշորամասշտաբ փոփոխությունների շարքին է դասվում պատերազմը, որն ամբողջովին խաթարում է ցանկացած հասարակության հոգեբանական ու բարոյական դիմագիծը, պատճառ է դառնում արժեքային համակարգի ճգնաժամի, հոգեկան խռովքի, սթրեսների, ներքին ու արտաքին կոնֆլիկտների, տարաբնույթ ասոցիալ, անոմիկ վարքաձևերի և տրամադրությունների առաջացման ու դրսևորման:
Հասարակական համակեցության ձևերի և անձի արժեհամակարգի վրա իր հետքն է թողնում ոչ միայն պատերազմական բուն գործողությունների ընթացքն, այլև՝ հետպատերազմյան բարդ ժամանակաշրջանը, երբ հասարակության անդամների շրջանում փոխվում է անձնային արժեքների և գնահատումների համակարգը: Առաջ են գալիս էկզիստենցիալ բնույթի այնպիսի հարցեր, ինչպիսիք են՝ ո՞վ եմ ես, ի՞նչ կարող եմ անել, ո՞ւմ կարող եմ վստահել, ինչպե՞ս պիտի ապրեմ, ի՞նչ կարող եմ փոխել և այլն, որոնք պահանջում են ոչ միայն անհապաղ, այլև ոչ ավանդական պատասխաններ ու լուծումներ:
Քանի որ այդ շրջանին հատուկ է հասարակական նոր իրողությունները ընկալելու, պատերազմի հետևանքները վերապրելու աճող պահանջմունքը և դրան ուղեկցող՝ անձի արժեհամակարգի որոշակի փոխակերպումը, ուստի պատահակն չէ, որ հասարակության մեջ անձի սոցիալականացման և կենսագործունեության հետպատերազման շրջանի ուսումնասիրությունը մեծ կարևորություն է ներկայացնում հասարակական տարբեր գիտակարգերի համար: Այդ իսկ պատճառով հիմնախնդրի ուսումնասիրման հոգեբանական տեսանկյունն առավելապես ամբողջական ներկայացնելու համար անհրաժեշտ է ներառել նաև հասարակագիտական և մարդաբանական մի շարք գիտությունների, մասնավորապես, ազգագրության, պատմության, սոցիոլոգիայի, մեթոդաբանությունն ու գիտական խնդիրների լայն շրջանակները:
Ցանկացած հասարակության մեջ հետպատերազմական շրջանում իրականացվող արմատական փոփոխություններն անմիջականորեն ներազդում են հասարակության սոցիալական, տնտեսական, բարոյահոգեբանական մթնոլորտի, բնակչության հոգեվիճակների ու վարքի վրա: Առաջ են գալիս սոցիալ-հոգեբանական մարգինալացման երևույթներ, ակտիվանում կամ փոխակերպվում են հոգեբանական պաշտպանական մեխանիզմները՝ ծնելով մինչպատերազմյան շրջանում արմատավորված և հասարակայնորեն նշանակալի վարքագծից տարբերվող անոմիկ դրսևորումներ, որոնք «սնվում են» հետպատերազմյան նոր իրողությունների սուբյեկտիվ ընկալումներով և ձևավորում նոր աշխարհայացք:
Հետպատերազմական շրջանն բնութագրվում է հոռետեսական տրամադրությունների զարգացմամբ, պատվասիրության անկումով, լարվածությամբ, անվստահությամբ վաղվա օրվա նկատմամբ, սթրեսներով ու կոնֆլիկտներով, հսկայական ծավալների հասնող միգրացիոն գործընթացներով, որոնք կազմալուծում են ազգի գոյապահպանության հիմքները: Հասարակության կոլեկտիվ կենսագործունեության գրեթե բոլոր՝ տնտեսական, սոցիալ-հոգեբանական, ազգային և այլ, բնագավառներում կարելի է տեսնել անոմիկ դրսևորումներ, որոնք հանգեցնում են, ընդհանուր առմամբ, հասարակության ապակայունացմանը և, մասնավորապես, Ես-ի արժեհամակարգի ճգնաժամին: Նման միտումների պայմաններում ակնհայտ է դառնում հոգեպաթոլոգիկ և սոցիալապես կենտրոնախույս երևույթների զարգացման հնարավորությունը:
«Հետպատերազմական շրջանում անձի արժեհամակարգի ճգնաժամի և անոմիայի հիմնախնդիրը և հաղթահարման մեթոդաբանությունը» գիտական թեմայի շրջանակներում հետազոտություն իրականացնում են.
- Նաիրա Հակոբյան /գիտական թեմայի ղեկավար, հոգեբանական գիտությունների դոկտոր, պրոֆեսոր/
անդամներ՝
- Աննա Խաչատրյան /հոգեբանական գիտությունների թեկնածու, դոցենտ/
- Արտակ Դաբաղյան /պատմական գիտությունների թեկնածու/
- Վիկտորյա Սարջանյան /մասնագիտությամբ սոցիալական աշխատող/
Թեմայի գիտական նպատակներն են՝
- Հետազոտել հետպատերազմական շրջանում անձի արժեքային համակարգի ճգնաժամի և անոմիայի ժամանակակից սահմանումները սոցիալ-հոգեբանական գիտակարգում:
- Հետազոտել հետպատերազմական շրջանում անձի արժեքային համակարգի ճգնաժամի և անոմիայի դրսևորումների սոցիալ-հոգեբանական նախադրյալները, պատճառահետևանքային կապերը, վարքի բնորոշ առանձնահատկությունները, դրսևորման ձևերը և բացասական պոտենցիալի մարման ուղիները:
- Հետազոտել հետպատերազմական շրջանում անձի արժեքային համակարգի ճգնաժամի և անոմիայի դրսևորումների արդյունքում սոցիալական վարքի փոփոխությունները, սոցիալական և հոգեբանական ադապտացիայի և դեզադապտացիայի ձևերը, պարզել դրանց գործառման մեխանիզմները, ներկայացնել հիմնախնդրի հաղթահարման գործնական ուղիները:
Գիտական նպատակների իրականացմանն ուղղված խնդիրներն են՝
- Ուսումնասիրել մասնագիտական գրականությունը, կատարել հիմնախնդրի շուրջ հոգեբանական, պատմագիտական, ազգագրական և սոցիոլոգիական հետազոտությունների համեմատական վերլուծություններ:
- Հետազոտել սոցիալ-հոգեբանական մարգինալության պայմաններում անձի և սոցիալական խմբերի արժեքային համակարգի փոխակերպումները, մտածողության ու վարքի ապակառուցողականության շարժընթացը, ներկայացնել հիմնախնդիրը կարգավորող հոգեկոռեկցիոն մեթոդներ և միջոցներ:
- Հետազոտել և վերհանել հետպատերազմական շրջանում սոցիալական խմբերի և անձանց սոցիալ-հոգեբանական կոնստրուկտիվ ադապտացիայի ձևերը, մշակել դրանց ներդրման մեխանիզմները:
- Մշակել և ներկայացնել արժեքային համակարգի ճգնաժամի և անոմիայի առկայությամբ անձանց հասարակության մեջ ինտեգրացիայի հիմնական ռազմավարական մոդելները, հոգեբանական պաշտպանական ու փոխհատուցող մեխանիզմները:
- Իրականացվող հետազոտական աշխատանքները շաղկապել կրթական գործընթացի հետ՝ ապահովելով ուսանողական համակազմի իրազեկվածությունը հիմնախնդրի վերաբերյալ, ստեղծել հիմնախնդրի խորքային հարցերը շոշափող բուհական առարկայական ծրագրեր:
- Հետազոտության արդյունքները հանրայնացնել գիտական հոդվածների և կոլեկտիվ մենագրության միջոցով:
Օրացուցային պլան (ըստ եռամսյակների)
Առաջին եռամսյակ /2021 - հոկտեմբեր, նոյեմբեր, դեկտեմբեր/ |
Հետազոտել հիմնախնդրի ուսումնասիրման տեսական հիմքերը, վերլուծել հասարակագիտական և մարդաբանական այլ գիտակարգերի ձեռքբերումները։ |
Երկրորդ եռամսյակ /2022 - հունվար, փետրվար, մարտ/ |
Հավաքագրել հետազոտման համակազմը, առանձնացնել թիրախ խմբերին, փորձարարական հետազոտության նախապատրաստական աշխատանքների կազմակերպում, հարցաթերթերի մշակում: |
Երրորդ եռամսյակ /2022 - ապրիլ, մայիս, հունիս/ |
Հոգեախտորոշիչ աշխատանքների իրականացում Երևանում. հետպատերազմական շրջանում արժեհամակարգի ճգնաժամի և անոմիկ դրսևորումների բացահայտում: |
Չորրորդ եռամսյակ /2022 - հուլիս, օգոստոս, սեպտեմբեր/ |
Հոգեախտորոշիչ աշխատանքների իրականացում Հայաստանի Հանրապետության 5 մարզերում. հետպատերազմական շրջանում արժեհամակարգի ճգնաժամի և անոմիկ դրսևորումների բացահայտում: |
Հինգերորդ եռամսյակ /2022 - հոկտեմբեր, նոյեմբեր, դեկտեմբեր/ |
Ձեռք բերված արդյունքների մշակում, հետպատերազմական շրջանում անձանց արժեհամակարգի և վարքագծային փոփոխությունների վերհանում, դեզադապտացիայի ձևերի, գործառնման մեխանիմզների պարզում: Սոցիալական գովազդի պատրաստում: Ծրագրի հանրայնացում: |
Վեցերորդ եռամսյակ /2023 - հունվար, փետրվար, մարտ/ |
Հոգեշտկող աշխատանքների իրականացում Երևանում. հետպատերազմական շրջանում ադապտացիայի, հասարակական ինտեգրացիայի և ասերտիվ վարքի ձևավորման հնարավորությունների բացահայտում: |
Յոթերորդ եռամսյակ /2023 - ապրիլ, մայիս, հունիս/ |
Հոգեշտկող աշխատանքների իրականացում Հայաստանի Հանրապետության 5 մարզերում. հետպատերազմական շրջանում ադապտացիայի, հասարական ինտեգրացիայի և ասերտիվ վարքի ձևավորման հնարավորությունների բացահայտում: |
Ութերորդ եռամսյակ /2023 - հուլիս, օգոստոս, սեպտեմբեր/ |
Սոցիալական մարգինալ անձանց և խմբերի դասակարգում՝ համաձայն ստացված արդյունքների, ռազմավարական և մեթոդաբանական մոդելների մշակում: |
Իններրորդ եռամսյակ /2023 – հոկտեմբեր, նոյեմբեր, դեկտեմբեր/ |
Մարգինալ թիրախ խմբերի վարքի կառուցողական և ապակառուցողական մեխանիզմների վերհանում, կոնստրուկտիվ ադապտացիայի ձևերի մշակում և ներդրում: Հոդված/ներ/ի հրատարակում: |
Տասներրորդ եռամսյակ /2024 – հունվար, փետրվար, մարտ/ |
Թիրախ խմբերի հետ կրկնակի հանդիպում - թրեյնինգների իրականացում Երևանում: Սոցիալական գովազդի պատրաստում: |
Տասնմեկերրորդ եռամսյակ /2024 – ապրիլ, մայիս, հունիս/ |
Թիրախ խմբերի հետ կրկնակի հանդիպում- թրեյնինգների իրականացում Հայաստանի Հանրապետության 5 մարզերում: Հոդված/ներ/ի հրատարակում, ծրագրի հանրայնացում: |
Տասներկուերրորդ եռամսյակ /2024 – հուլիս, օգոստոս, սեպտեմբեր/ |
Հետազոտության գործնական, ելակետային արդյունքների հիման վրա գիտական հոդվածների հրատարակում, բուհական միջառարկայական ծրագրերի մշակում, կոլեկտիվ մենագրության հրատարակում: Ծրագրի հանրայնացում: |
Առաջին եռամսյակ /2021 – հոկտեմբեր, նոյեմբեր, դեկտեմբեր/ |
Հետազոտվել են հիմնախնդրի ուսումնասիրման տեսական հիմքերը, վերլուծվել են հասարակագիտական և մարդաբանական այլ գիտակարգերի ձեռքբերումները։
|
Երկրորդ եռամսյակ /2022 – հունվար, փետրվար, մարտ/ |
Հավաքագրվել է հետազոտման համակազմը, առանձնացվել են թիրախային խմբերը, կազմակերպվել են փորձարարական հետազոտության նախապատրաստական աշխատանքներ, մշակվել հարցաթերթեր։
Հետազոտական ծրագրի իրականացման նպատակով կիրառվել են սոցիալ-հոգեբանական հետևյալ մեթոդները․ բ/ Հարցազրույց, զրույց գ/ Անկախ բնութագրերի հետազոտություն դ/ Կենսագրական մեթոդ ե/ Ռոջերս-Դայմոնդի ադապտացիայի մակարդակի հոգեախտորոշում զ/ Սոցիոմետրիա է/ Լեոնհարդի բնավորության շեշտվածության բացահայտման մեթոդիկա ը/Ինքնագնահատականի բացահայտման Q-ընտրանք մեթոդիկա թ/ Ռոկիչի արժեքների բացահայտման մեթոդիկա ժ/ Թոմասի կոնֆլիկտայնության բացահայտման մեթոդիկա ի/ Ռոզենցվեյգի ֆրուստրացվածության ախտորոշման մեթոդիկա լ/ Ռ․ Քեթթելի անձի ուսումնասիրության բազմագործոն մեթոդիկա խ/ Սակս- Լեվիի անավարտ նախադասությունների մեթոդիկա |
Երրորդ եռամսյակ /2022 – ապրիլ, մայիս, հունիս/ |
Հոգեախտորոշիչ աշխատանքներ են իրականացվել Երևանում, բացահայտվել են հետպատերազմական շրջանում արժեհամակարգի ճգնաժամի և անոմիայի դրսևորումները: |
Չորրորդ եռամսյակ /2022 – հուլիս, օգոստոս, սեպտեմբեր/ |
Իրականացվել են հոգեախտորոշիչ աշխատանքներ Հայաստանի Հանրապետության թվով 5՝ Վայոց Ձորի, Գեղարքունիքի, Շիրակի, Լոռու, Տավուշի մարզերում, բացահայտվել են հետպատերազմական շրջանում արժեհամակարգի ճգնաժամի և անոմիայի դրսևորումները։ |
Հինգերորդ եռամսյակ /2022 - հոկտեմբեր, նոյեմբեր, դեկտեմբեր/ |
Մշակվել են ձեռք բերված արդյունքները, նկարագրվել և վերհանվել են հետպատերազմական շրջանում անձանց արժեհամակարգի և վարքագծային փոփոխությունները, դեզադապտացիայի ձևերը և գործառնման մեխանիմզները: - ներկայացվել են ՀՀ ԳԱԱ գիտակրթական միջազգային կենտրոնի isec.am պաշտոնական կայքի Հոգեբանական դիտարանի էջում: - լուսաբանվել են <> խորագրով գիտաժողովում, որը կազմակերպվել էր ՀՀ ԳԱԱ գիտակրթական միջազգային կենտրոնում 2023 թվականի հունիսի 21-ին: - լուսաբանվել են «Հետպատերազմական շրջանում անձի արժեհամակարգի ճգնաժամի և անոմիայի հիմնախնդիրը և հաղթահարման մեթոդաբանությունը» խորագրով գիտաշողովում, որը կազմակերպվել էր ՀՀ ԳԱԱ գիտակրթական միջազգային կենտրոնում 2023 թվականի դեկտեմբերի 24-ին: - լուսաբանվել են «Անձի անոմիայի հիմնախնդիրը հետպատերազմական շրջանում» խորագրով գիտաժողովում, որը ՀՀ ԳԱԱ գիտակրթական միջազգային կենտրոնում 2023 թվականի մարտի 6-ին: - լուսաբանվել են WORLDCSS գիտաժողովում, որը տեղի է ունեցել 2023 թվականի օգոստոսի 17-18 ԱՄՆ Լոս-Անջելես քաղաքում: - լուսաբանվել են New Perspectives in Science Education գիտաշողովում, որը տեղի է ունեցել 2023 թվականի մարտի 17-18-ը Իտալիա Ֆլորենցիա քաղաքում։ |
Վեցերորդ եռամսյակ /2023 – հունվար, փետրվար, մարտ/ |
Իրականացվել են հոգեշտկող աշխատանքներ Երևանում հետպատերազմական շրջանում ադապտացիայի, հասարակական ինտեգրացիայի և ասերտիվ վարքի ձևավորման հնարավորությունների բացահայտում: |
Յոթերորդ եռամսյակ /2023 – ապրիլ, մայիս, հունիս/ |
Իրականացվել են հոգեշտկող աշխատանքներ Հայաստանի Հանրապետության 5 մարզերում հետպատերազմական շրջանում ադապտացիայի, հասարակական ինտեգրացիայի և ասերտիվ վարքի ձևավորման հնարավորությունների բացահայտում: |
Ութերորդ եռամսյակ /2023 – հուլիս, օգոստոս, սեպտեմբեր/ |
Իրականացվել է սոցիալական մարգինալ անձանց և խմբերի դասակարգում՝ համաձայն ստացված արդյունքների, ռազմավարական և մեթոդաբանական մոդելների մշակում:
Ընդհանուր առմամբ, պարզ դարձավ, որ աշխատանքը պահպանած անձանց թիրախային խումբը՝ անկախ պատերազմին մասնակցության հանգամանքից, ընդհանուր առմամբ, համարձակ է իր դիրքորոշումներն արտահայտելու մեջ, չնայած աչքի է ընկնում որոշակի արհամարհական վերաբերմունքով հետազոտողի կողմից բարձրացված հարցադրումների հանդեպ: Գործազուրկ և անօթևան անձանց թիրախային խմբերում մարդկանց պատասխանների հուզական հագեցվածությունը թույլ է տալիս ենթադրելու, որ հիմնախնդրի բարձրաձայնումը կուտակված դժգոհությունն ու սպասումներն արտահայտելու միջոց է: Նման հուզական արձագանքը հուշում է մեզ, որ հետագա ուսումնասիրություններում անհրաժեշտ է բացահայտել նաև հետպատերազմական շրջանում անոմիայի և հոգեբանական պաշտպանական մեխանիզմների փոխկապվածությունը: Հիմնախնդրի հադեպ հետազոտվողների վերաբերմունքը պատկերավոր կերպով արտահայտեց թիրախային տարբեր խմբերում անոմիայի հատկանիշները՝ կախված պատերազմին մասնակցության աստիճանից և կորուստ ունենալու հանգամանքից: Հետպատերազմական շրջանի անոմիկ հատկանիշները, որքան էլ որ նկատվել են բոլոր թիրախային խմբերում, այդուհանդերձ, առավել ցայտուն դրսևորվեցին անհետ կորածների ընտանիքներում, որոնց պատասխաններում գերիշխում էր անորոշությունը, ապագայի հադեպ սպասումների ձևակերպման անկարողությունը: |